Siirry sisältöön

On aika(a) kohdata ja välittää

Uusi lukuvuosi käynnistyy jälleen eri kouluasteilla, niin myös ammatillisessa koulutuksessa. Opiskelijoita aloittaa läpi vuoden jatkuvan haun kautta, mutta suurin kertamäärä, eli perusopetuksesta siirtyvät, aloittavat opinnot elokuussa.

Opettaja on uuden edessä joka vuosi. Yhteinen matka opiskelijoiden kanssa alkaa eikä lähtötilanteessa vielä voi tietää, millaisia yksilöitä ja yksilöllisiä prosesseja edessä on. Työ ammatillisessa koulutuksessa on antoisaa ja vaativaa. Asiakaslähtöinen työskentely edellyttää opettajalta laajaa osaamista, sitoutumista ja johtamistaitoja. Opettaja on ryhmänsä valmentaja, ohjaaja, kasvattaja – ja joskus jopa opiskelijan sen hetkisen elämäntilanteen tärkein aikuinen.

Yhteiskunnallinen keskustelu ei riittävästi sisällä pohdintaa siitä, miten opettajia ja oppilaitoksia voidaan tukea tässä tärkeässä tehtävässä. Ihmettelemme kyllä suurella joukolla aikojen ja tapojen muutoksia. Huomaamme asioita kuten ”elämänhallinnan haasteet ovat lisääntyneet”, ”kaikki eivät osaa kunnolla lukea ja kirjoittaa” ja ”auktoriteetti on hukassa”.

Kasvu aktiiviseksi ja oman elämänsä ohjaksia pitäväksi aikuiseksi tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa.

Yhteiskunnan jäseneksi kasvaminen on yksilön sosiaalistumista yhteisiin arvoihin, normeihin, tapoihin ja toimintamalleihin. Kasvu aktiiviseksi ja oman elämänsä ohjaksia pitäväksi aikuiseksi tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Kännykkä – niin hyvä ja toimiva väline kuin se onkin – ei voi tätä kasvatustehtävää hoitaa. Meillä aikuisilla on oltava aikaa lapsille ja nuorille. Aikaa kohdata, aikaa opastaa, aikaa ojentaa ja aikaa välittää.

Emme voi ulkoistaa kasvun tukea kenellekään toiselle. Meistä jokaisen tulee auttaa lapsia ja nuoria lähellään kasvamaan ja varttumaan, olemaan ihmisiksi ja onnistumaan. Annathan aikaasi, kun sen aika on?