Aikuisena opiskellaan lisäosaamista tai kokonaan uudelle alalle
Oppisopimuksella opiskelu motivoi, inspiroi ja tuki työssäjaksamista
Ammatillinen opiskelu on monimuotoista ja henkilökohtaista: yksi hankkii ensimmäisen ammattinsa ja tähtää suoraan unelma-ammattiinsa, toinen opiskelee perustutkinnon pohjaksi korkeakouluopintoihin, kolmas haluaa hankkia todistuksen alalta, jolla jo työskentelee ja neljäs vaihtaa kokonaan alaa.
Yksi iso ryhmä ammatillisten opiskelijoiden joukossa ovat myös he, jotka haluavat syventää tai laajentaa jo olemassa olevaa osaamistaan. Heihin kuuluu vanhustyön erikoisammattitutkinnon Rasekossa suorittanut Katja Metsämäki. Katja halusi päivittää ammattitaitonsa tähän päivään ja syventää osaamistaan muistisairaiden elämän tukemisen saralla. Koulutus antoi lähes 20 vuoden kokemuksen omaavalle Katjalle uusia näkökulmia, työkaluja ja inspiraatiota omaan työhön.
– Opiskelin aiemmin Rasekossa vanhustyön erikoisammattitutkinnon saattohoidon osaamisalalla. Työssäni ikäihmisten tehostetussa palveluasumisessa toimin päivittäin muistisairaiden kanssa, joten halusin opiskella myös muistisairaiden elämän tukemisen osaamisalan. Oppisopimuksella opiskeleminen ei ollut missään nimessä raskasta vaan motivoivaa ja inspiroivaa ja päinvastoin tuki omaa työssä jaksamista! Katja kiittelee.
Katjan työnantaja suhtautui opiskeluun koko ajan kannustavasti ja vapaata järjestyi noin kerran kuussa pidettyjä lähiopiskelupäiviä ja opintokäyntejä varten. Työnantajan lisäksi tukea tutkinnon suorittamiseen antoivat opettajat ja ennen kaikkea hyvä opiskelijaporukka: – Pidämme vieläkin yhteyttä Whatsapp-ryhmän kautta ja jaamme toisillemme mm. mielenkiintoisia artikkeleita.
Katja tietää olevansa omalla alallaan ja haluaa jatkaa työtään ikäihmisten parissa. Haaveissa on vielä lisää opintoja, nekin samaa osaamisaluetta koskien: – Tässä muistihoitajan opintojen aikana syntyi ajatus geronomin ammattikorkeakouluopinnoista. Täytyy ruveta tutkimaan tarjontaa, toivottavasti löytyy hyvät monimuoto-opinnot.
– Suosittelen ehdottomasti oman ammattitaidon ylläpitämistä ammatillisilla opinnoilla, jos vaan halua ja intoa riittää! Ei ole liian raskasta ja oppisopimuksella jos pääsee opiskelemaan, niin voi tehdä opinnot omassa aikataulussa ja räätälöitynä omiin tarpeisiin ja työhön, Katja rohkaisee.
Opettajat olivat mahtavia ja inspiroivia!
Aikuisena opiskeleminen on usein erilaista kuin nuorena. Siinä missä nuori monesti voi keskittyä vain opiskelemiseen, saattaa aikuisella olla erilaisia vastuita kuten perhe, työ tai asuntolaina, jotka pitää saada opiskelun ohella hoitumaan. Joskus kokonaisuus saattaa tuntua melkein ylitsepääsemättömältä yhtälöltä, mutta useimmiten taakkaa voidaan keventää erilaisilla keinoilla kuten opintovapaalla, aikuisopintotuella tai oppisopimusopiskelulla.
Oppisopimusopiskelu tarkoittaa opiskelua, missä suurin osa osaamisesta hankitaan työelämässä, omalla työpaikalla ja työtehtävissä. Oppilaitoksessa käydään opiskelemassa sellaisia tutkinnon suorittamiseen tarvittavia taitoja, joita työpaikalla ei pysty opiskelemaan. Oppisopimus sopii minkä ikäiselle tahansa ja minkä tahansa ammatillisen tutkinnon suorittamiseen.
Jasmin Fagerlund on alan vaihtaja, joka opiskeli oppisopimuksella kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon perhepäivähoidon osaamisalan. Oppisopimus solmittiin yksityisen ryhmäperhepäivähoitoyrityksen kanssa ja siellä Jasmin jatkaa työskentelyä nyt valmistuttuaankin. Opiskelu kesti kaikkiaan noin kymmenen kuukautta. – Oppisopimus on hyvä tapa opiskella, koska osaamista saa siinä työn yhteydessä. Mutta kyllä vapaa-aikakin kului paljolti opiskelutehtäviä tehden. Joskus opiskelu työn ja kodin ohella tuntui jopa hiukan raskaalta ja varsinkin viimeisen näytön aikana väsytti, Jasmin muistelee. – Itse olisin jossain vaiheessa ollut jo valmis hiukan hidastamaan tahtia, mutta olen kiitollinen, että Hannele-opettaja antoi vähän potkua pyllylle: nyt tutkinto on valmis!
– Nyt kun opiskelu on ohi, niin kova ikävä tulee opiskelukavereita ja opettajia. Lähipäiviä olisi saanut olla enemmänkin kuin kaksi kertaa kuukaudessa. Meidän opettajat olivat tosi inspiroivia ja helposti lähestyttäviä, Jasmin kiittelee. – Kaikki vierailevat opettajat olivat hyviä, mutta Hannele ja Kikka ovat kerta kaikkiaan mahtavia ja yhdessä ihana pari!
– Nyt haluan vain nauttia tästä, että minulla on uusi ammatti ja paperit!
Nopeatempoista ja henkilökohtaistettua opiskelua
Ammatillisessa koulutuksessa henkilökohtaistaminen tarkoittaa sitä, että jokaiselle opiskelijalle suunnitellaan ja toteutetaan hänen yksilöllisiä tarpeitaan vastaava opintopolku: tunnistetaan ja tunnustetaan aiempi osaaminen ja suunnitellaan, miten ja mitä uutta osaamista hän hankkii, miten osaamisen näyttää ja minkälaista ohjausta tarvitsee.
– Opiskelu oli tosi mukavaa, olisin voinut opiskella pari vuotta kauemminkin! sanoo tekstiili- ja muotialan perustutkinnon suorittanut Jutta Virtanen. – Opiskelu oli nopeatempoista ja opin tosi paljon sekä koulussa että harjoittelupaikoissa. Esimerkiksi ollessani työelämäjaksolla Studio Ahtinna Koleassa sain tosi paljon osaamista ja mentorointia muun muassa verkkokaupan pitämisestä. Ja ainakin nyt tiedän, etten itse asiassa tiedä vielä mitään, hän nauraa.
– Minusta kuitenkin tuntuu, että minulla on nyt ihan oikea suunta. Taustalla olevasta tradenomitutkinnosta sain osaamista myyntiin ja kestävien tavoitteiden asettamiseen. Mittatilausompelun opinnoista taas sain osaamista vaatteiden ja asusteiden tekemiseen.
Jutan starttirahahakemus on hyväksytty ja 2jutul aloittaa pikkuhiljaa toimintansa. Ensimmäiset tuotteet ovat pliseerattu paita ja taskuliina ja myyntikanavana aluksi Instagram. Tarkoitus on lähteä pienellä liikkeelle, tehdä se hyvin ja laajentaa sitten pikkuhiljaa tarjontaa. – Henkilökohtaistaminen ammatillisissa opinnoissa on hyvä, koska voi syventyä niihin asioihin, jotka itseä kiinnostavat ja joita ajattelee omalla uralla tarvitsevansa, Jutta kertoo. – Itse esimerkiksi opettelin käyttämään pliseerausmuotteja ja suunnittelin niiden pohjalle tuotteita. Pappallani on jäljellä entisestä yritystoiminnastaan muotit ja saan käyttää nyt niitä.
– En voi kuin kiittää opettajia, harjoittelupaikkoja ja opiskelukavereita: kaikki tällä matkalla kohtaamani ihmiset ovat inspiroineet ja luoneet uskoa tulevaan! Jutta kiittää. –Opettajat tulivat läheisiksi ja saimme tehdä sellaisia projekteja, mitä itse halusimme. Ja meidän pienessä ja tiiviissä opiskeluporukassa kaikki saivat olla omia itsejään!